Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Segara Anak – Rinjani

E01_0077sGambar : Geng Sipoot

Tarikh : 22 Mei 2016
Lokasi : Segara Anak, Gunung Rinjani

Segara Anak adalah tasik di ketinggian 2000 meter +- gugusan gunung Rinjani, Lombok. Tasik hasil dari letusan gunung berapi Rinjani hampir 5000 tahun yang lepas. Segara bermaksud Laut dalam bahasa Jawa/Sasak. Jadi Segara Anak mungkin boleh saya maksudkan sebagai Laut Anak Rinjani. Mungkin lah.

Dengan air yang jerni dan dikelilingi dengan bukit² sekeliling dan tunjang asas adalah kemuncak Rinjani menjadi permandangan di sini sangat cantik. Sangat cantik. Ditambah lagi dengan suhu yang rendah, bila bercakap siap keluar ‘asap’ lagi kat mulut tu. Terasa macam kat Lake Pukaki kat NZ tu hihihi. Cuma kebersihanan nya agak kurang. Sayang. Kawasan seindah ini kalau tidak terjaga. Sampah peninggalan pelawat ke sini sangat mengecewakan. Sayang .. Sayangilah Alam Kita..

Di sini ada ikan. Sebab saya pernah makan ikan yang dipancing oleh tetamu yang datang ke sini. Banyak tulang tapi sedap ikan tu ;).

Di kawasan Segara anak ini juga terdapat air panas. Tapi kita kena berjalan menurun dari tepi tasik ke kawasan air panas ini dalahm lingkungan masa 15 minit. Air panas ini memang panas dan betul² menyegarkan, lagi-lagi bila lepas lelah penat kita mendaki kawasan pergunungan ini.

Kalau dari Senaru Pelawangan, saya kira (mungkin) mengambil masa dalam 2-3 jam untuk turun. Jika dari Sembalun Pelawangan, macam kami tempoh hari, dalam 3 jam. Pada saya, Segara Anak adalah pakej yang perlu kita lalui untuk menghayati Rinjani..

Read More

Mendaki Gunung Rinjani – Teaser

E01_0724 Ini adalah batu. Yes, BATU! batu dari laluan Penyiksaan. Apa dia penyiksaan tu?

Assalamualaikum..

Pada 16-22 Mei yang lepas saya dan 3 orang sahabat telah mencuba ke puncak Rinjani, Lombok. Ye, mencuba ;). Cabaran ini sebenarnya dirancang pada 2015. Boleh baca kat sini Cabaran 2015. Tapi atas beberapa faktor maka tertunda lah ke 2016. Lewat tapi berjaya juga direalisasikan permulaan cabaran ini.

Sebenarnya benda ni adalah lanjutan dari Pendakian Kinabalu pada tahun 2014. Semangat datang pulak nak try Rinjani. Bukan sebab kami ni kaki hiking atau kaki outdoor pun. Tapi lebih kepada scenary Rinjani yang dikatakan sangat cantik. Kami kan suka mengambil gambar. Wanabe lah katakan hihiihi. So mungkin ini adalah pilihan yang tepat. Mungkin..

Dalam update selepas ini saya akan detailkan satu persatu. berkenaan permulaan perjalanan, corak pendakian, tinggi ke rendah dunia ni, berapa ramai yang sampai puncak, apa kami makan, apa kami minum, apa kami mimpi kan, sedap ke tidak track Rinjani ni, mudah ke biasa² ke track Rinjani, dan banyak lagi benda yang saya nak kongsikan. Sebagai ingatan saya di hari mendatang, juga mungkin boleh digunakan kalau ada yang berminat.. sehingga itu Assalamualaikum 😉

Read More

TIME IRONMAN 70.3 Putrajaya 2016 – Teaser

Alhamdulillah .. Selesai tugasan kali ini bagi acara IRONMAN 70.3 Putrajaya 2016. Dengan cuaca panas. yang sangat panas, tugasan kali ini memang betul² mencabar. Tapi syukur selesai juga. Terima kasih kepada semua.. saya akan update nanti..

E01_0443 Photo by Ahmad Junaidi Kasmi

Read More

Ouchhh its 2016 ;)

Assalamualaikum ..

First posting for 2016. The photo’s comes from end year 2015 vacation with my family..

E01_0065a
E01_0383 copy
E01_0645A

Read More

End of 2015 Performance by Amani & Friends

the years teach her much the days never know.
Girl, you’ve got to do your own growing, no matter how tall your dad was. And when life gets you down, just look at your kids and see what life has given you.. everythings.

E01_0495
E01_0360
E01_0226
E01_0237
E01_0023
E01_0607
Its was Amani’s performance. She does well.. enjoyed. Smile. kids is always full of inspired.

Read More

What does life means to us?

Life, to me, is the quest for perfect balance. the balance between spontaneity & planning, so that things are fresh enough to avoid monotony, yet stable enough to lead to action. the balance between finding the good in the bad & attending to the bad when everything is good, so that one never becomes too caught up in the sadness or too distracted by life’s fleeting delights. the balance of doing things for you & doing things for other people, so that one may be devoted to themselves & the part of themselves that resides in every person in the universe. the balance of believing, loving, & supporting people, while committing to surrounding yourself with higher vibrations, & understanding that attitudes & vibrations are contagious. & the balance of respecting the multiverse of opinions, while speaking your own truth, so that people may, hopefully, come to see the beauty that is the spectrum of human experience in this life. life, to me, is about living the most positive experience possible, uplifting as many lives as possible, questing for knowledge & a higher understanding of the various truths experienced in this world, & avoiding complacency at all costs.. AR

MDX_7938

Read More

KL Haze

E01_0082

Malaysia is once again affected by the worsening haze situation with several areas reaching an Air Pollution Index (API) reading of Unhealthy. According to Department of Environment’s (DOE) pages, Shah Alam recorded Very Unhealthy at 226 and Kuala Lumpur was at 171 API. On the 3rd of October 2015, Shah Alam are reach 308 API which is in the Hazardous situation.

Read More

Tiny

Life is made up of small pleasures. Happiness is made up of those tiny successes. The big ones come too infrequently. And if you don’t collect all these tiny successes, the big ones don’t really mean anything – (Norman Lear). Sometimes when I consider what tremendous consequences come from little things. I am tempted to think there are no little things – (NoBody)

tiny

Read More

throw back – the october 2010

sometimes we not realizes how beautiful it is to travel until we comes home and rests our head on his old, familiar pillow… and then the best things are when we learn something along the way..

FLY_5546

Read More

its thursday..

life is what happens to you while you’re busy making other plans and children can see magic because they look for it..

JHR_4195

Read More